Kay & Karen reizen door Amerika

Dag 25 Kennedy Space Center

Alweer de laatste dag in Orlando, we moesten om tien uur uit de villa, dus de wekker hadden we op half negen gezet. Echter ging om acht uur de telefoon in de villa, volgens mij dacht iemand dat we wakker gebeld moesten worden. We zijn toen maar opgestaan en hebben koffie gemaakt en een boterham gegeten. Nog even de laatste dingetjes gedaan, zoals de vuile was in het washok leggen en wat afwassen. Het was tijd om de auto in te laden, iedereen kent het liedje 'ik heb m'n wagen vol geladen' wel, nou vol dat was die. Om precies tien uur reden we de poorten van WIndsor Palms uit op weg naar Cape Canaveral een ritje van ander half uur.

Aangekomen bij het Kennedy Space Center hebben we tickets gekocht en zijn meteen doorgelopen naar de bussen. Deze bussen brengen je naar drie verschillende locaties in het gebied dat Nasa bezit. Leuk om te weten is dat het gehele gebied dat Nasa bestrijkt 144.000 hectare is, behoorlijk groot dus. In dit gebied liggen o.a. het Visitor Complex waar we zijn gestart. De eerste bus bracht ons naar LC-39 Observation Gantry, waar we een 7 minuten durend filmpje te zien over de lancering platformen. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat en hoe lang het duurt voordat een spaceshuttle met zijn lanceringraketten naar het platform is gereden. Dit kan tot wel acht uur duren, omdat de transportwagen niet harden dan 1 mijl per uur kan rijden. De grove gravel die op de gigantische baan ligt is na een ritje verpulverd tot zand. Na de film konden we vanuit de toren lanceerplatform 39A en 39B bekijken.

We zijn verder gegaan naar de volgende bus die ons naar het Apollo/Saturn V Center bracht. Hier kregen we een film te zien over de lancering van Apollo 8. Een deel van de controle kamer die destijds gebruikt is stond opgesteld en kon je bekijken. Na de film konden we een grote ruimte in waar een raket stond. Gigantisch groot zeg, je voelt je echt een nietig mensje als je daar onder loopt. We hebben hier ook een maansteen aangeraakt wel grappig als je bedenkt hoeveel mensen deze steen al aangeraakt hebben.

De laatste stop van de tour was bij het International Space Station Centre, in dit centrum worden de spaceshuttles die terug komen uit de ruimte volledig uit elkaar gehaald en elke millimeter wordt gecontroleerd. Waar nodig wordt iets gerepareerd en daarna wordt alles weer in elkaar gezet en is de shuttle klaar voor de volgende lancering. De raketten die op de benzinetank zitten, waaraan de spaceshuttle vast zit tijdens de lancering worden ook hergebruikt. Als de shuttle op zekere hoogte is laten deze los en vallen in zee. De grote benzinetank wordt ook lost gekoppeld, maar deze vergaat en is dus niet gemaakt voor hergebruik.

Weer terug in het Visitor Complex hebben we een lancering van een spaceshuttle meegemaakt middels een simulator. Je ligt echt op je rug zoals de astronauten ook doen tijdens een lancering. Veel gehobbel, kabaal en G-krachten en dan zit je in de ruimte. Was het maar zo gemakkelijk als in de simulatie, maar het is een gevaarlijke missie waar heel veel mensen aan te pas komen. In het Imax theater van Nasa draaide ze een 3D film over The Hubble Space Telescope. Deze telescoop is in tien jaar tijd ontwikkeld en hier hebben zo'n 10.000 mensen aan meegewerkt. Eenmaal in de ruimte bleken de foto's van Hubble niet al te helder, daarom is er een shuttle naar toe gegaan om er twee lenzen in te plaatsen om de foto's te verbeteren. In mei 2009 is er voor het laatst een team naar Hubble toegegaan om de laatste dingen aan te passen. Hubble zweeft door de ruimte en maakt foto's van andere planeten, sterren en het heelal. Er blijkt niet een heelal te zijn met biljoenen sterren, maar heel veel heelallen met biljoenen sterren.

Op het terrein stond ook een spaceshuttle waar je in kon kijken en ze hadden een rakettentuin met allemaal oude raketten. Het was allemaal erg interessant om te zien hoe zo'n lancering e.d. in zijn werk gaat. Rond een uur of vier zijn we naar de auto gegaan, want we moesten nog zo'n vier uur rijden naar ons hotel in Miami. Onderweg hebben we wat gegeten bij TGI Fridays en zijn toen doorgereden. Het hotel ziet er magnifiek uit, benieuwd hoe het er overdag uitziet. We gaan nu lekker slapen want we zijn behoorlijk moe. De laatste dagen, dus nog even lekker relaxen.... SEE YOU!!

Maurice H

Die maansteen heb ik ook aangeraakt... volgens mij wil je niet weten hoeveel mensen hun vinger al op dat steentje hebben gelegd haha. Bij NASA is alles groot.

Nog fijne laatste dagen daar!!